Saturday, February 03, 2007


Mobilya ve aksesuar alanında lider firmalardan biri olan IKEA, dünya genelinde sattığı 600 bin adet Parodi cam vazoyu, yine dünya genelinde 7 kişide kırılma şikayeti aldığı için geri çağırıyor.

Türkiye de de toplam 446 adet satan bu vazolar gazetelere verilen ilan ile geri isteniyor. Getiren müşteriye de parası iade ediliyor. Bu 7 şikayetin daha çok Amerika ve Avrupa dan alındığını söyleyen Ikea Türkiye henüz ülkemizde vazolarla ilgili şikayet almamış. IKEA Türkiye Pazarlama Müdürü Gülden Sincer Özkan üründe yaşanan sorunları şöyle anlatıyor: "Parodi vazoları iki farklı üreticide üretildi. Tedarikçi numarası 18347 olan vazoda sorunlar yaşandığına dair şikayetler geldi. Bu tedarikçinin ürettiği vazolarda camdaki iç gerilimin fazladan oluştuğu görüldü. Gerilimi azaltmak için soğutma işleminin belirli bir derecede yapılması gerekiyor. Camın her yerinde eşit seviyede soğuma gerçekleşmez ise camın içerisinde gerilim meydana geliyor. Vazoyu çarptığınız veya düşürdüğünüz zaman kırılmasa bile sonraki süreçte vazonun kırıldığı belirlendi."

Şimdi IKEA'nın vazoları nasıl geri çağırdığına bakalım?
* Gazete ilanları (İlanı görür görmez ayrıntılı bilgi için internet sitesine baktım ama henüz bir şeyden haberdar değillerdi. Bugün yeterince açık bir mektup internet sitesinde de yer alıyor.)
* İnternet sitesinde açıklayıcı bilgi
* Mağaza içi anonslar
* Kasalarda bilgilendirme
* Türkiye'de pek böyle geri çağırmalar müşteri yanında olan davranışlar olmadığı içinde şaşıran muhabirler ve doğal olarak gelişen halkla ilişkiler çalışmaları.
Fişleriyle gelmeleri istenen müşterilere (ki bunu bilmiyorum eğer fişiniz yoksa yani cam vazo kırılır fişini saklamasam da olur heralde diye düşündüyseniz ve firma bu şekilde altında zaten nerden alındığı belli olan ürünü geri almıyorsa ayrı bir kriz zaten) ürünün 39.95 YTL ile 64.95 YTL arasında değişen bedeli geri iade edilecek.
Ikea müşterisine güveninizi sağlamlaştırıyorum diyor aslında bir nevi. Ucuza bana güvenin demenin bir yolu, fakat işin içine ilan girince ben soğuyorum sebepsiz. Sıcaklığını yitiriyor sanki. Firmalar artık yaptıklarının arkasında verdikleri anlamlarla da kendilerini anlatıyorlar. Bence başarılı bir çalışma IKEA için, bakalım nasıl sonuçlar alacak?

6 comments:

muhammet said...

Şimdi bak olaya bizim vatandaşlar vazoları kırıp kırıp İkea'ya götürmesinler.Bir bakmışsın 7 vazo 70 tane olmuş.
şaka bir yana insanları düşündürecek ve etkileyecek bir pazarlama yöntemi.

zeynepaltuntaş said...

neyse ki konu olan vazo; lüks grup araba markalarından biri de aynı şeyi yapmıştı zamanında di mi? şimdi hatırlayamadım markayı BMW miydi?

belki de sadece pazarlama stratejisidir; güven yaratmak ve müşteri odaklı olduklarını göstermek için..insan şüpheleniyor bazen, reklamın nereden çıkacağı belli olmuyor çünkü; 7 vazo parasına yapılan reklam şimdilik süper..

MEHMET said...

Zeynep hanımın dediğine
k-atılı-yorum.

HATTA BELKİ PARANOYA GİBİ OLACAK AMA, HADİ KOLAY KIRILAN VAZODAN YAPALIM; SONRA GERİ ÇAĞIRALIM,
İNSANLAR DA DESİN Kİ:
Bak helal olsun, "3 kuruşluk" vazoyu bile kâle alıyorlar, falan filan...

Bakın biz bile konuşarak onların REKLAMINI yapmaya devam ediyoruz.
"İYİ" REKLAMını HATTA!

Cengiz Çatalkaya said...

7 tane vazo için 600 bin adet vazoyu geri çağırmak!

Üstelik bangır bangır ilan vererek.

kim inanır buna! Çocuklar bile inanmaz.

IKEA gibi her şeyden para kazanmaya çalışan bir şirket, 7 tane vazo için yüz binlerce vazoyu geri çağıracak ve bunun için para harcayıp ilanlar verecek.

"Vay be" dedirteceklerini sanmışlar ama abiyane tabirle "reklam kokan hereketler bunlar"

buraKargın said...

Ikea Sony'e özenmiş olmalı. Pil çağırma hadisesi. Durun bir imaj yaratayım, tüketicimi kendime bir güvendireyim... Nasıl yapayım, nasıl yapayım? Aha buldum! 7 vazoda hata yapayım, doğru yaptığım vazoları da çağırayım. Hem ben kazanayım hem de müşterim kazansın uzun vadede. Yemezler! Ama yediriyorlar, helal olsun! :)

Bu arada Cengiz Bey'e katılıyorum.

Tana said...

Good for people to know.