Saturday, July 29, 2006

Pazarlama Mucize Değidir.

Pazarlama ile ilgili verdiğim eğitimlerde, katılımcıların, pazarlama konusundaki fikirlerini dinleme ve derleme fırsatım oldu. Pazarlama konusunda eğitim alanların beklentileri o kadar büyük ki, bu beklentileri karşılamak için pazarlamanın “mucize” olması gerekir.
Pazarlama mucize değildir.

Pazarlama, doğru uygulandığında kesinlikle işletmenize düzen, gelir ve memnuniyet getirecektir ama sadece doğru pazarlama yapmakla her şeyi çözmek mümkün değildir.
Bu yüzden, pazarlamanın ne olmadığını ve neler yapamadığını listeledim;

1- Pazarlama, kötü bir deneyimi unutturamaz:
En büyük beklenti bu olsa da, ne yazık ki, pazarlama kötü bir deneyimi unutturamaz. Müşterinize yaşattığınız kötü bir deneyim sebebiyle, sadece bir müşterinizi kaybetmekle kalmazsınız, bu müşteriniz deneyimlerini diğerlerine de aktaracağından, potansiyel birçok müşterinizi de kaybedersiniz.
Pazarlama, potansiyel müşterilerinizin kapınıza gelmesini sağlar, fakat deneyimlerini boş verip size bir şans daha vermesini sağlayamayabilir. Daha fazla pazarlama aktivitelerine başlamadan evvel, mevcut müşterilerinizin sunduğunuz servislerden tatmin olduğunda emin olun. İstemeden, daha fazla tatminsiz müşteri yaratmayın.
Unutmayın, Sunduğunuz ürün ve hizmetten memnun kalmayan bir müşteri, bunu 11 kişiye daha anlatabiliyor.

2- Pazarlama kusurlu bir işletmeyi düzeltemez:
Tıpkı pazarlamanın kötü deneyimleri unutturamaması gibi, pazarlama nakit akışını veya personel problemlerini çözemez. Bazen işletmeler günlük problemlerine yoğunlaştıklarından, koca ormanın içerisinde sadece bir ağacı görebiliyorlar.
Örneğin, nakit akışında problem yaşayan firmalar, daha fazla satış yaparak bu problemlerini çözebileceklerine inanıyorlar, ama eğer problem, faturaların muhasebeden geç çıkması veya geç ödenmesi ise, yeni müşterilerin gelmesi, sadece nakit akış problemlerinin daha da artmasına sebep olacaktır. Daha çok müşteriyi çekecek pazarlama programları uygulamak yerine, mevcut muhasebe problemlerini çözmek, işletmenin nakit akışını düzeltecektir.
Benzer bir şekilde, eğer personel ile ilgili problemler işletmeyi etkiliyorsa, pazarlama faaliyetleri, sadece bu problemin daha da büyümesine sebep olacaktır.

3- Pazarlama bir gecede sizi zengin yapamaz:
İşletmenizde, pazarlama ile ilgili bir programına başlamak, satışlarınızın bir anda roket gibi artmasına sebep olmaz. Pazarlama, sizin firmanızın ismini veya ürününüzün markasını hedef pazarınızda üste taşımanıza yardımcı olur. Ancak bundan sonra, potansiyel müşterileriniz ürün yada hizmetlerinizi denemeye karar verebilirler.
Başarılı bir pazarlama programı çok fazla çalışma, zaman ve para ister. Eğer zaman ve para konusunda zaten panik içerisindeyseniz, pazarlama sizi daha da büyük bir paniğe sevk edebilir.

4- Pazarlama, bir şeyleri bir kere yapıp daha sonra unutmak değildir:
En iyi pazarlamacılar test ederler, bir daha test ederler ve sonra bir daha test ederler. Örneğin sitenizin tasarımı, kullanıcılar için uygun olmayabilir. Çok daha iyi profesyonel bir tasarımcı ile anlaşıp yeniden tasarımı yaptırabilirsiniz. Müşteri ile iletişim seviyenizi hangi elementlerin arttırdığını bulmak için testler yapmaya devam etmeniz gerekir. Farklı kampanyaları, farklı ürünleri, farklı hizmetleri, farklı servisleri sürekli denemeniz gerekir.

5- Pazarlama, müşterilerinizin almak istemedikleri veya almaya güçleri yetmeyecekleri ürün ve hizmetleri almalarını sağlamaz:
Ne kadar mükemmel bir ürün veya hizmet sunarsanız sunun, eğer ihtiyacı olmayanlara veya satın alma gücü olmayanlara satmaya çalışıyorsanız, pazarlama programınız dahice bile olsa, başarısız olacaksınız. Pazarlama sizinle veya işletmenizle ilgili bir şey değildir. Pazarlama, müşteriniz ve müşterinizin istekleriyle ilgilidir. Eğer müşterinizin istediği şey sizde yoksa, bunu müşterinize verimli ve makul fiyatlarda sağlayabilmek için hazırlanmaya başlayın.

Pazarlama konusunda bir şeyler yapmaya başlamadan evvel, bunları düşünün. Öncelikle işinizde “gerçekten” nelerin olduğunu anlamaya çalışın. Probleminiz pazarlama mı yoksa;
- Kapatamadığınız satışlar mı?
- Kapatamadığınız müşteri hesapları mı?
- Müşteriye yeterli sunamadığınız hizmetleriniz mi?
- Proseslerinizde, müşteri memnuniyetini düşüren hatalar mı?
- Yanlış hedeflediğiniz pazarınız mı?
- Yüksek maliyetleriniz mi?
- Ürününüzün veya hizmetinizin pazara uyumluluğu mu?
- Şirketinizin genel yönetim şekli mi?
Bu liste, işletmeyle ilgili birçok yanlış ile uzayıp gidiyor…

Pazarlama konusunda danışmanlık alan firmaların çoğunda, problemin pazarlama ile ilgili değil, işletmenin işletim şekliyle ilgili olduğu ortaya çıkıyor.
Eğer probleminizi doğru tanımlayamazsanız, pazarlama ile ilgili yapacağınız hamleler ile, problemin sadece daha da büyümesine sebep olacaksınız.

Pazarlama mucize değildir…

Bu yazı REFERANS Gazetesi 18 Nisan 2006 sayısında yayınlanmıştır.
Bağlantı:
http://www.referansgazetesi.com/haber.aspx?HBR_KOD=39678

No comments: